Nadwyżki zgniłego zboża na polach przy granicy Polski, sprowadzane wagonami z Ukrainy

W Polskim regionie przygranicznym z Ukrainą, na polach, leżą hałdy zgniłego ziarna, głównie kukurydzy i pszenicy, które są importowane z Ukrainy za pomocą wagonów kolejowych, nazywanych węglarkami.

Miejscowi protestujący rolnicy z okolic Hrubieszowa i Zamościa wielokrotnie alarmowali o problemie jakości importowanego zboża z Ukrainy, który jest obserwowany na co dzień. Mimo tych protestów, władze twierdzą, że transportowane z Ukrainy zboże jest plombowane i badane pod względem jakości w miejscu docelowym.

Wagony węglowe, którymi jest transportowane zboże, często nie mają żadnej okrywy, co powoduje zamoknięcie wiezionego zboża. Na powierzchni takiego transportu tworzy się kilkunastocentymetrowy kożuch, który jest typowy dla zbutwiałego, gnijącego ziarna. Ta wierzchnia warstwa jest zbierana i wywożona na hałdy. Warto zaznaczyć, że ten problem wskazuje na procesy gnilne zachodzące w całym transporcie ziarna, a nie tylko w tym, które znajduje się na wierzchu.

 

Sytuacja z fatalną jakością sprowadzanego zboża z Ukrainy jest nieakceptowalna dla polskich rolników, którzy nie są w stanie sprzedać swoich zdrowych plonów zalegających w magazynach – komentują protestujący rolnicy. Brakuje również mechanizmów śledzenia ukraińskiego zboża wjeżdżającego na teren Unii Europejskiej.

Proces butwienia ziarna i rozwijania się pleśni drastycznie zwiększa ryzyko zatrucia mykotoksynami, które są substancjami toksycznymi i kancerogennymi, wytwarzanymi przez niektóre grzyby pleśniowe.

Jak już informowaliśmy, szacuje się, że ponad 3 miliony ton zboża z Ukrainy nie zostało poddane żadnej kontroli sanitarno-higienicznej.

Warto przy tym wspomnieć, że od początku sezonu 2022/23 (lipiec 2022) do 26 marca, kraje Unii Europejskiej sprowadziły 7,93 mln ton pszenicy w porównaniu do 3,28 mln ton w analogicznym okresie przed rokiem. Jest to rekordowy import pszenicy, zwłaszcza miękkiej, który wynika z liberalizacji handlu z Ukrainą, dotkniętą wojną.

W tym samym czasie import kukurydzy wzrósł o ponad 70%. Kraje UE sprowadziły 20,27 mln ton kukurydzy (12,38 mln ton w analogicznym okresie przed rokiem). Głównym dostawcą tych zbóż jest Ukraina, która odpowiada za ponad 60% importowanej Odpowiada za ponad 60% importowanej pszenicy i ponad 50% importowanej kukurydzy.