Chciała pomóc znajomej.O tym, że dokonując internetowych transakcji należy być szczególnie ostrożnym przekonała się 34 letnia mieszkanka gminy Poniatowa. Kiedy kobieta otrzymała z facebookowego konta znajomej wiadomość z prośbą o pożyczkę, dwukrotnie wygenerowała kod blik i przesłała za pośrednictwem komunikatora internetowego.
Kiedy kobiety chwilę później odbyły telefoniczną rozmowę, okazało się że 34 latka padła ofiarą oszusta, który włamał się na konto znajomej. Kobieta straciła ponad 1000 złotych. Apelujemy o ostrożność.
Wczoraj do opolskiej komendy przyszła 34 letnia mieszkanka gminy Poniatowa. Kobieta poinformowała policjantów, że została oszukana przez osobę, która podszyła się pod jej znajomą i wyłudziła od niej ponad 1000 zł. Funkcjonariusze ustalili, że oszust włamał się na facebookowe konto znajomej, następnie za jego pośrednictwem poprosił 34 latkę o pożyczkę za pomocą wygenerowania kodu BLIK. Kobieta postąpiła zgodnie z prośbą, dwukrotnie wygenerowała kod BLIK i podała go „znajomej”. Kiedy przestępca uzyskał kod, natychmiast wypłacił pieniądze. Kiedy 34 latka chwilę później rozmawiała ze znajomą, okazało się, że jest już za późno aby wstrzymać transakcję. Mieszkanka gminy Poniatowa straciła 1000 zł. Apelujemy o ostrożność przy realizowaniu internetowych płatności.
Podszywanie się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracanie się z prośbą o pilną pożyczkę jest często stosowaną przez oszustów metodą. Najczęściej fałszywy znajomy prosi o podanie kodu do szybkiej płatności – kodu BLIK. Powodów może być wiele – niewielka pożyczka, zgubiony portfel, problemy zdrowotne. Po podaniu kodu oszust natychmiast wypłaca pieniądze w bankomacie i prosi o kolejne kody. Pretekstem może być np. brak wystarczającej kwoty na koncie lub błąd transakcji.
Zdarza się również, że cyberprzestępcy proszą znajomych ofiary o udostępnienie kodu BLIK po to, aby sami mogli opłacić zakupy w internecie. W przypadku obu scenariuszy konsekwencją nierozważnego udostępnienia kodu jest utrata pieniędzy z konta. Aby nie paść ofiarą oszustów, radzimy weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę. Nie kierujmy się pośpiechem, lecz zdrowym rozsądkiem.