60 – latka podczas logowania do aplikacji mobilnej banku chciała skorzystać z bonusa w postaci tysiąca złotych. Klikając w link, nieświadomie dała oszustom możliwość przechwycenia jej danych i zarządzaniem środkami na koncie.
Po kilku dniach okazało się, że zamiast bonusa, straciła pieniądze. Znajdujące się na koncie środki zostały przewalutowane i przesłane na inne konta. Apelujemy o większą ostrożność oraz ochronę swoich danych i haseł dostępu!
W sobotę do komendy zgłosiła się 60 – letnia mieszkanka gminy Podedwórze, która padła ofiarą oszustwa. Podczas logowania się na swoje konto internetowe zauważyła reklamę wraz z linkiem, który po kliknięciu gwarantował bonus w kwocie tysiąca złotych. Kobieta kliknęła w link, a potem został poproszona o podanie danych do bankowości elektronicznej. Kiedy podała swoje dane, okazało się, że nie otrzymała żadnego bonusa. Wtedy zakończyła działanie aplikacji.
Po tygodniu, kiedy 60- latka miała problem z ponownym zalogowaniem się, zadzwoniła na infolinię. Wtedy pracownik banku poinformował ją o wykonywanych z jej konta kilku transakcjach bezgotówkowych w różnych kwotach od 20 do ponad 4 tysięcy złotych. Wówczas zdała sobie sprawę, że padła ofiarą oszustwa.
Kiedy córka 60-latki zadzwoniła na infolinię banku, natychmiast zablokowała dostęp do konta. Okazało się, że konto jej matki nie posiadało żadnych środków finansowych w walucie polskiej, tylko w euro. Zhakowane dane posłużyły bowiem oszustom do wykonywania i obrotu głównie ich własnymi zasobami pieniężnymi poprzez liczne transakcje internetowe na różne konta oraz różne dane.
Po zakończonych przelewach w polskiej walucie, oszuści postanowili również wykorzystać znajdujące się na koncie blisko 400 euro, które zostało przewalutowane na kwotę ponad 1700 złotych. Dzięki tym środkom przestępcy dokonali ostatniej transakcji.
Tym samym kobiety zamiast obiecanego bonusa poniosły straty finansowe.
Pamiętajmy, że po kliknięciu w nieznany link i podaniu swoich danych istnieje duże ryzyko kradzieży danych osobowych oraz środków z konta w banku. Należy więc niezwłocznie sprawdzić stan konta bankowego, sprawdzając czy nie doszło na nim do nieuprawnionych operacji. Ważne, aby nie logować się z zainfekowanego urządzenia lecz skorzystać z innego.
Natomiast jeżeli podejrzewasz, że doszło do wyłudzenia twoich danych, pieniędzy? Niezwłocznie:
- skontaktuj się ze swoim bankiem, używając zweryfikowanego kanału kontaktu,
- następnie zmień hasło do bankowości internetowej,
- prześlij SMS do CERT Polska – numer 799 448 084.
Jeżeli doszło do wyłudzenia środków finansowych, należy to zgłosić Policji.