Oszustwo na „pracownika banku” – sprawa wyprowadzenia 200 tysięcy złotych z konta mieszkańca powiatu chełmskiego
Chełmscy policjanci zatrzymali kolejne trzy osoby w związku z oszustwem na „pracownika banku”. W lutym 2024 roku oszuści wyłudzili ponad 200 tysięcy złotych, podszywając się pod pracowników banku i namawiając pokrzywdzonego do zmiany oraz autoryzacji zabezpieczeń konta bankowego. Śledztwo prowadzone przez prokuraturę i policję doprowadziło do aresztowania obywateli Ukrainy i Białorusi, którzy są podejrzani o udział w przestępczym procederze.
Jak doszło do oszustwa na „pracownika banku”?
Z relacji pokrzywdzonego wynika, że oszustwo rozpoczęło się od rozmowy telefonicznej z kobietą, która podała się za pracownika banku, oferując „potwierdzenie akceptacji kredytu”. Gdy zgłaszający zaprzeczył, po chwili skontaktował się z nim mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik banku, w którym faktycznie miał konto. Oszuści przekonali pokrzywdzonego, że jego środki są zagrożone, co doprowadziło do autoryzacji przez niego zmian zabezpieczeń rachunku bankowego, co pozwoliło oszustom na wyprowadzenie środków. Podczas tej samej rozmowy, z jego bliskimi kontaktował się prawdziwy pracownik banku, który zauważył podejrzane transakcje. Niestety, zanim oszustwo zostało przerwane, udało się wykonać kilkanaście przelewów na łączną sumę ponad 200 tysięcy złotych.
Zatrzymania podejrzanych – obywatelki Ukrainy i Białorusin
Śledztwo prowadzone przez chełmskich policjantów doprowadziło do zatrzymania obywateli Ukrainy i Białorusi, którzy uczestniczyli w wyłudzaniu pieniędzy i przekazywaniu ich dalej. Zatrzymani to dwie obywatelki Ukrainy w wieku 22 i 28 lat oraz 33-letni obywatel Białorusi. Prokuratura postawiła im zarzuty oszustwa, za które grozi kara do 8 lat pozbawienia wolności. Wobec dwojga z nich zastosowano środek zapobiegawczy w postaci dozoru Policji oraz zakaz opuszczania kraju.
Oszustwa bankowe – konieczność zachowania ostrożności
Policja przypomina o konieczności zachowania ostrożności w kontaktach telefonicznych dotyczących spraw bankowych. W przypadku podejrzanych rozmów, zaleca się natychmiastowe przerwanie połączenia i skontaktowanie się bezpośrednio z bankiem. Przestępcy coraz częściej podszywają się pod pracowników banków, wyłudzając w ten sposób ogromne sumy pieniędzy.
Foto:Policja