Pożary samochodów elektrycznych w Polsce. Dane Komendy Głównej PSP

W ciągu bieżącego roku Straż Pożarna odnotowała cztery przypadki pożarów samochodów elektrycznych, jednakże nie doszło do żadnych osób poszkodowanych.

Pierwszy pożar samochodu elektrycznego w roku 2023 został zgłoszony 26 marca, a jednocześnie był to najdłuższy incydent, który wymagał interwencji strażaków. W miejscowości Kartuzy doszło do pożaru Mercedesa EQA, a akcja gaśnicza trwała 21 godzin i 39 minut.

Okres chłodzenia baterii samochodu trwał około 18 godzin, z czego przez około 15 godzin samochód znajdował się w kontenerze. W trakcie akcji zużyto około 20 tysięcy litrów wody, w tym 13 tysięcy litrów zostało użyte do schładzania samochodu wewnątrz kontenera.

W akcji gaśniczej brało udział 16 zastępów strażackich z Kartuz, Gdańska, Gdyni oraz jednostek OSP Chwaszczyno i OSP Żukowo, co stanowiło łącznie 49 strażaków.

Kolejny pożar miał miejsce 28 maja w Gdańsku, na stacji paliw, gdzie zapalił się Ford Mustang Mach-E. Pożar skoncentrował się głównie wokół baterii. Właściciel samodzielnie opuścił pojazd po zauważeniu dymu. Po około 1,5 godziny podawania wody, temperatura baterii wróciła do normy. Następnie samochód był obserwowany przez kolejne 3 godziny w bezpiecznym miejscu.

Trzeci pożar samochodu elektrycznego miał miejsce 1 czerwca w Warszawie, na ulicy Zgody. Strażacy gasili pożar pojazdu elektrycznego chińskiej marki T-King. Pożar został szybko ugaszony, ale monitorowanie temperatury baterii trwało ponad 1,5 godziny. W wyniku płomieni, uszkodzony został znajdujący się obok samochód osobowy.

Ostatni incydent miał miejsce na autostradzie A1 w województwie kujawsko-pomorskim 23 czerwca, gdzie spłonęła Tesla. Po przybyciu strażaków, samochód był całkowicie objęty ogniem. Strażacy skutecznie opanowali płomienie, a następnie unieśli część pojazdu i przystąpili do chłodzenia baterii. Akcja gaśnicza trwała przez kilka godzin.

W przypadku pożaru samochodu elektrycznego, należy jak najszybciej zatrzymać się w bezpiecznym miejscu. Niezalecane jest gwałtowne hamowanie i zatrzymywanie się na lewym pasie autostrady lub drogi ekspresowej. Wskazane jest przejechanie na prawy pas, zatrzymanie pojazdu i opuszczenie go. W przypadku dróg o dużej prędkości, jeśli to możliwe, należy wysiadać z prawej strony i oddalić się. Jeśli pożar jest niewielki i znajduje się wokół silnika lub opony, a posiadamy gaśnicę oraz odpowiednie szkolenie, można podjąć próbę ugasić ogień. Istnieje również możliwość, że inni kierowcy zatrzymają się w bezpieczny sposób i udzielą pomocy za pomocą swoich gaśnic.